goldbeauty

Alla inlägg under december 2013

Av Samantha Moonnight - 24 december 2013 19:00

 

Av Samantha Moonnight - 24 december 2013 12:00

Nu är det jul och inte en snöflinga ligger på marken där jag bor. Hatar för det mesta snö, kallt och blött och obehagligt. D:

Men just på julafton SKA det vara snö, om jag fick bestämma själv skulle jag vilja att det snöade på julafton och sedan *POFF* försvann dagen efter, det skulle vara perfekt! :D Snön på starstable är dock jättemysig. Där känner man ju inte hur kall och blöt den är utan får bara njuta av hur den glittrar så fint och täcker hela marken. Hoppas fortfarande att det kommer nåt liten snöstorm senare idag.. o-o  Snöar det hos er?

 


Av Samantha Moonnight - 24 december 2013 10:00

Idag är det julafton och dagen är fullspäckad med kuliga saker. Själv måste jag gå och köpa några i-sista-sekunden julklappar, eftersom jag är så *host* duktig på att fixa allt i tid. :) 


Ha en supertrevlig jul allihopa! :D

 

Av Samantha Moonnight - 23 december 2013 23:56

..Nu i skrivandets stund är det precis 4 minuter tills klockan slår 12 och det blir julafton. :D Kommer såklart vara upptagen imorgon med allt firande, så bloggen kommer vara lite död. Men förhoppningsvis är ni också upptagna med julfirandet hela dagen så ni kommer inte märka nåt. :D


God jul på förhand! ..Två minuter kvar nu!

 

Av Samantha Moonnight - 23 december 2013 12:48

Vi har ju nu fått  4 olika unika modeller på hästar. Jag tycker det är jättekul att det finns lite valmöjlighet och att inte alla hästar är på pricken likadana förutom färgen! Tänkte lyfta fram lite för och nackdelar med de olika formerna.


1. Ponnyn

 

+

+ Otroligt söt och charmig 

+ Den minsta av alla modellerna vilket gör den ganska unik

+ Milt och nyfiket utryck

+ Passar perfekt till att rida mysiga turer i skogen med 

+ Finns i många fina färger

+Stor valmöjlighet av maner

+ Knubbig och kramgo kroppsform


-

- Långsammast av alla modellerna, passar inte bra att ha i championat

- Lite klumpiga och konstiga gångarter

- Lite väl tjock

- Ser lite orealistiskt ut när den hoppar t.ex de högsta hindrena i ridhuset som är typ dubbelt så höga som ponnyn

- Lite stort huvud i förhållande till kroppen



2. Araben

 

 

+

Otroligt vacker och smäcker

+ Utrycksfullt och nyfiket ansiktsutryck

+ Ser verkligen ut som en typisk arab

+ Graciösa och mjuka rörelser

+ Gör sig väldigt fin på bild

+ Väldigt välgjorda och har fina färger och tecken

+ Ser väldigt realistisk ut och alla kroppsdelar är i rätt storlek i förhållande till de andra

 

-

- Lite liten för att vara en arab

- På snudd på att vara lite för smal

- Finns bara 2 alternativ för man och svans

- Det ser ut som att bogen sitter lite för långt ner på hästen

- Än så länge finns det bara 3 färger att välja på

 

 

3.Andalusiern och friesern kroppsform

 

+

+ Störst av alla modellerna, passar om man gillar stora hästar

+ Väldigt ståtlig och har maffiga rörelser

+ Finns i många färger

+ Många man och svans alternativ

+ Riktigt härlig att rida på 

+ Fina rörelser och höga benlyft


-

- Hela hästen ser lite "ihoptryckt" ut när den rör sig eftersom att den hela tiden böjer på halsen och tar höga benlyft

- Hovskägget på frieserhästarna ser väldigt orealistiskt ut

- Ögonen ser väldigt små ut i jämnförelse med de andra hästarnas

- Lite orealistiskt att hästen hela tiden går med huvudet krökt

- Eftersom hästen för frambenen extra högt när den rör sig måste den lyfta frambenen snabbare än bakbenen för att hänga med och det gör att det ser ut som att den lyfter frambenen fler gånger än bakbenen



4. Starthästens modell

  '

+

Av alla hästarna är denna den som ser mest realistisk ut

+ Här är verkligen alla kroppsdelar i propotion till kroppen

+ Det är den modellen med allra flest färger och raser att välja mellan

+ Realistiska rörelser 

+ Det är den hästen som är i bäst propotion till ryttaren


-

- Den enda hästen som inte rör på sig när den står still, vilket gör att den ser ganska död ut

- Kroppsformen kan vara lite tråkig i jämnförelse med de andra modellerna och deras speciella drag

- Galoppen som är efter kort galopp, den "fulaste" galoppen, ser extra ful ut på denna modell. Det verkar som om sso fixat till den lite på de andra modellerna.

- Den ser lite "fyrkantig" ut och är lite oslipad på vissa delar av kroppen, som blivit fixat på de andra modellerna




Det var mina åsikter! Själv tycker jag bäst om araben och starthästens modell. Vilken är er favorit?


Av Samantha Moonnight - 23 december 2013 12:26

Nu har jag klippt Tigers man ännu lite kortare, han blev fruktansvärt snygg i det, han ser ut som en riktig sporthäst. :D

Tyckte han såg lite gammal och mullig ut i den längre manen, så han fick en ny fräsch look. Just look att this beutyyy :D


 

Av Samantha Moonnight - 22 december 2013 21:05

Hejsan!


Idag red jag Bamse i ridhuset för att testa lite nogrannare vad han kan sedan tidigare.


Skrittade hela vägen ner till ridhuset så när vi kom fram var det bara att sätta igång. Skrittade nåt varv innan vi kom fram i trav. Till en början skötte han sig väldigt bra, även fast han var lite pigg.  


Red olika ridvägar, gjorde lite volter och kollade vilka hjälper han kände till.

  


Men efter ett tag blev han piggare och piggare och började köra upp huvudet och försöka öka takten.

     


Efter en stund lyckades jag dock lugna ner honom och vi fortsatte. När allt gick som bäst och han skötte sig väldigt bra vågade jag fatta jag galopp.

  


Då blev han dock väldigt pigg och stack iväg med full fart. 

        


Gud vad han var snabb!  Och nästan omöjlig att få stopp på, det var på snudd att jag flög av. Men jag ledde in honom på en volt och efter ett tag tröttade han och saktade ner. Travade en stund innan jag saktade av och skrittade tillbaka till stallet. Man kan ju inte påstå att det var det mest lyckade ridpasset.. Men jag fick iallafall ut vad jag ville, jag testade vad han kunde, och han kan lite grann men är verkligen inte intresserad av att lyssna. Det är en egensinnig häst! Snart ska jag testa att hoppa honom också. Får se hur det går..!

 

Av Samantha Moonnight - 21 december 2013 11:45

I morse var jag uppe rätt tidigt och pysslade i stallet och tog hand om hästarna, det är verkligen mysigt att vara i stallet när det  är helt knäpptyst förutom ljudet från hästarna som tuggar på hö, speciellt såhär vid juletider. Skämde bort pållarna  lite extra och alla fick varsin klementin vilket blev mycket uppskattat. :D


Det börjar bli lite trångt i stallet nu.. Iförsig går mina hästar ute nästan hela dagen men det skulle ändå inte skada med lite fler boxplatser. Hoppas att Hästön öppnar snart, så att några av havremopparna får åka på semester och vila upp sig medan man får mer tid över för dem som är kvar. Toppenbra ju. :D


Alla hästar verkar trivas bra på vingården iallafall, ingen verkar tycka det är någon big deal att vi flyttat. Själv stormtrivs jag redan!

     

Presentation


Hejsan där bakom skärmen! Jag heter Samantha Moonnight och kallas vanligtvis för Sam. På den här bloggen får du följa mitt och mina hästars liv på ön Jorvik där vi gör ehm helt normala saker. :) TA EN KAKA

Starstable

Men vad är då Starstable online?

- Jo starstable online är ett jätteroligt onlinespel för hästintresserade! Du har kommit till ön Jorvik för att gå på ridläger. Du får hand om en egen häst som du kan ,rida,sköta,tävla och träna med. Utforska den stroa och vackra miljön på ön Jorvik! Träffa vänner, lös mysterier och uppdrag och mycket mer...

Legenden...

Legenden säger att Jorvik en gång var en livlös klippa i ett mörkt och kallt hav då en stjärna föll ner från himlen. Vid nedslaget uppstod ett sken och ur det uppstod en flicka till häst. Hon red majestätiskt fram över havsytan som blev lugn och stilla. I sin högra hand höll hon ett ljus. Flickan och hennes häst nådde fram till den döda ön och i dess mitt satte de ner ljuset. Omedelbart började livet sprida sig och det som varit kallt och mörkt blev varmt och ljust.  Jorvik har alltid haft ett speciellt band till de hästar som lever där och vissa säger att de är öns själ. Legenden berättar att i en tid av förtvivlan och mörker så ska en flicka till häst återigen komma med ljus och hopp till de som tror att allt är förlorat... Vem är den flickan?

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Starstable


Ovido - Quiz & Flashcards